.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نامه روسای كمیسیون‌های مجلس درباره طرح تحول اقتصادی دولت

رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس هشتم از نامه روسای كمیسیون‌های مجلس به رئیس مجلس مبنی بر ارائه طرح تحول اقتصادی به كمیسیونها به منظور بررسی بیشتر خبر داد و گفت: احتمالا كمیسیون ویژه‌ای نیز در مجلس به بررسی ابعاد این مسئله خواهد پرداخت.

غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینكه تحول شرایط اقتصادی كشور در بخشهای سیستم بانكی، مالیاتها و توزیع كالاها و خدمات و نیز نقدی و هدفمند كردن یارانه‌ها از سالها پیش مطرح بوده است، اظهار داشت: آنچه در این شرایط اهمیت دارد این است كه دولت جرأت ورود به این مسائل را پیدا كرده است.

وی خاطرنشان كرد: با توجه به سه سال عملكرد دولت نهم به نظر می‌رسد كه مسئولان اجرایی كشور از جرأت و جسارت لازم برای اجرای این تحولات اساسی برخوردار هستند. اما شجاعت اقدام باید با مطالعات كارشناسی و تدبیر در تصمیم‌گیری ادغام شود.

رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس هشتم تصریح كرد: در اینكه دولت نشان داده كه می‌خواهد كارهای اساسی انجام دهد تردید نداریم ولی این اقدامات باید بسیار كارشناسانه بوده و و با ارزیابی و پیش‌بینی منافع و ریسكها و مخاطرات همراه شود.

وی با تاكید بر اینكه منافع این كار باید در حداكثر و ریسكهای آن در حداقل باشد، آثار تورمی سنگین نقدی و هدفمند كردن یارانه‌ها را مورد اشاره قرار داد و تصریح كرد: رئیس جمهور بر توزیع 90 هزار میلیارد تومان یارانه انرژی تاكید دارد و این در حالیست كه سال گذشته معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی اجرای این كار را همراه با افزایش 50 درصدی نرخ تورم توصیف كرده بود.

مصباحی مقدم بر لزوم كاهش این فشار تورمی بر اقشار متوسط و پایین جامعه، خاطرنشان كرد: در صورتیكه بر اساس طرح پیشنهادی رئیس جمهوری یارانه‌ها به طور مساوی بین آحاد جامعه توزیع شود باید دید كه آیا گزینه بهتری وجود ندارد و یا اینكه چه ضرورتی دارد كه این یارانه به دهكهای بالای درآمدی جامعه نیز اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این باید دید كه آیا آسیبی كه از این راه به واسطه افزایش تورم به دهكهای پایین درآمدی وارد می‌شود، بیشتر از كمكی نیست كه به آنها خواهد شد؟

رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: ارائه طرح تحولات اقتصادی به صورت اجمالی كافی نیست و دولت باید این طرح را به صورت تفصیلی به كمیسیونهای تخصصی و مركز پژوهشهای مجلس و نیز محافل غیردولتی در دانشگاههای كشور ارائه دهد.

وی افزود: اگر آثار مثبت و منفی اجرای این طرح به صورت دقیق شناسایی شده و در جهت كاهش آثار منفی اقدام شود، مسلما جراحی مفیدی در انتظار اقتصادی كشور خواهد بود.

مصباحی مقدم در عین حال تاكید كرد: شتاب و عجله در مرحله مطالعه و بررسی آثار و تصمیم‌گیری سم مهلك است اما در مرحله اجرا این شتاب باید وجود داشته باشد.

وی از نامه روسای كمیسیونهای مجلس به رئیس مجلس مبنی بر ارائه طرح به كمیسیونها به منظور بررسی بیشتر خبر داد و گفت: احتمالا كمیسیون ویژه‌ای نیز در مجلس به بررسی ابعاد این مسئله خواهد پرداخت.

رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس هشتم با اشاره به متن قانون اساسی، خاطرنشان كرد: تحولاتی كه در عرصه‌های مختلف در كشور به اجرا گذاشته خواهد شد، باید پس از نهایی شدن در محافل كارشناسی دولتی و غیردولتی و تبیین دقیق ابعاد آن برای مردم، به رفراندوم گذاشته شود.

وی افزود: در این مرحله مردم می‌توانند با شناخت دقیقی كه از آثار و تبعات این طرح بدست آورده‌اند در مورد اجرا و یا عدم اجرای آن نظر داده و سرنوشت خود را تعیین كنند.

مصباحی مقدم در ادامه با اشاره به انتقاداتی كه به اجرای طرح تحولات اقتصادی می‌شود، خاطرنشان كرد: بدیهی است كه شرایط كشور ما از لحاظ مناسبات خارجی از ابتدای انقلاب تا كنون شرایط آرام و بدون تنشی نبوده ولی اگر اجرای اقداماتی كه منجر به پیشبرد اهداف كشور می‌شود را منوط به آرام شدن این شرایط كنیم احتمالا با تاخیرات طولانی در این كار مواجه خواهیم شد.

وی البته توجه به این مناسبات را نیز امری ضروری توصیف كرد و گفت: از سوی دیگر باید تنشهای احتمالی كه در بعد اجتماعی و داخلی بواسطه اجرای این طرح بوجود خواهد آمد شناسایی شده و به حداقل برسد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.095 seconds.